Monday, October 26, 2009

Medan memberi dan menerima..

Salam..

Musim cuti sekolah bakal tiba tidak lama lagi.Seperti lazimnya,kad-kad kenduri perkahwinan banyak diterima,juga mesej-mesej daripada beberapa sahabat2ku yang bakal menikah.Tahniah buat mereka semua..Alhamdulillah,sememangnya jalan ini (perkahwinan)merupakan sunnah Rasulullah S.A.W.


Sabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud:

“Apabila seorang hamba telah berkahwin ia telah menyempurnakan setengah dari
agamanya maka hendaklah ia bertakwa untuk yang setengah lagi”

[HR Al-Baihaqi dalam Asy-Syu’ab, dinilai “Hasan” dalam Sahih Al-Jami’]

Tatkala mendengar perkataan "perkahwinan",majoriti dalam kalangan kita memikirkan yang indah2,semestinya kebahagian yang berkekalan yang diimpikan.Namun,sedarkah kita bahawa perkahwinan merupakan satu medan mujahadah.Mana mungkin dua insan yang berlainan jiwa,fizikal,mungkin prinsip juga emosi akan sentiasa hidup bahagia bersama melalui satu ikatan suci iaitu perkahwinan tanpa mujahadah.

Pemikiran waras kita pasti berfikir...berfikir tentang sunnah yang satu ini..Di sebalik perkahwinan itu,tersingkap seribu rahsia.. dan hanya yang sudah menikah sahaja yang dapat merasa..dan diantaranya,sifat mujahadah itu sangat diperlukan..
sangat2 diperlukan seiring dengan nilai toleransi yang tinggi,dan yang paling penting nilai agama..suburkankan bait Al-Muslim setiap antara kita dengan ilmu juga amal yang soleh..sememangnya perkahwinan juga membawa kita ke arah menyempurnakan IMAN..InsyaAllah..sesungguhnya diriku juga dalam usaha menyempurnakan iman kerana
medan memberi dan menerimaku sudah semakin hampir..

Dengan kalimah "Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang" bersama ini dengan segala hormatnya dijemput sahabat2,rakan taulanku semua bagi menghadiri majlis perkahwinanku,detailnya boleh rujuk pada entri tentang walimah..

Akhir kalam, kuselitkan 2 rangkap pantun di bawah, agar pembaca entri ini mampu bersedekah di hujung kalam..kenapa bersedekah??kerana senyuman itukan salah satu bentuk sedekah..~~

Dalam usaha menyempurnakan Iman
Lahirlah blog Keluarga FitRah
Jemputlah datang ke majlis perkahwinan
antara syahrul Fitri & juga Rahimah


keluarga FitRah satu harapan
lahir fitrah dari dua insan
Kunjungan sahabat2 amat dinanti2kan
Agar majlis bertambah keberkatan...AMIN

0 comments: